Komeet Neowise

Het staat al heel lang op mijn verlanglijst, foto’s van een komeet maken. Sinds een tijdje (voorjaar/zomer 2020) is de komeet Neowise vanuit Nederland goed zichtbaar, eerst in de late nacht maar later ook in de avond. 
Op de vroege ochtend van 7 juli ging de wekker om 02.00 uur en half uur later stond ik op de Nijverdalse berg om de komeet te spotten. De komeet staat nog erg laag, zo’n 4 graden boven de horizon. Na een uur zoeken langs de horizon op het Noorden had ik iets in mijn camera. Maar het wordt al weer schemerig zo rond half 4. Een paar foto’s gemaakt met een té lichte lucht naar mijn mening.

De komeet schuift langs de sterrenhemel en komt voor Nederland steeds beter in beeld. Zaterdagavond 11 juli op het platte dak van ons huis, kijk ik richting Noorden. Ja, daar staat ie, ook met het blote zichtbaar tegen een donkere sterrenhemel.
De camera’s erbij en klikken maar. De ISO behoorlijk hoog ingesteld op 1600, hij staat er mooi op. 


Zondagavond 12 juli met een groepje van 4 personen van de Sterrenwacht Hellendoorn naar het Wierdense Veld. Daar is een vrij zicht naar het Noorden met hier en daar een boompje die je weer kunt gebruiken als voorgrond. Zelf iets het veld in gelopen met voor mij ’n boompje, had ik de komeet er mooi langs. Met wat lightpainting van de voorgrond leverde het mij onderstaande foto op. Ben er erg blij.

Op maandag 17 juli waren we onderweg naar Spanje voor een autovakantie. Daarbij hadden we een tussenstop nabij Lyon, in het dorpje Boyeux. We zaten in een B&B ongeveer 15 km van de A7 af en op 30 km van Lyon. Het oranje licht van Lyon was goed te zien op de Zuid-Oostelijke horizon in de late avond. Het gasthuis lag naast een veld met zonnebloemen. De grote gele bloemen kunnen wel een mooie voorgrond zijn voor de komeet die nu toch snel minder helder wordt. 
Onderstaande foto is een samenstelling van 10 hemelfoto’s met de komeet en ongeveer 10 foto’s van voorgrond met ingeschenen licht. De foto behaalde niet het resultaat van wat ik voor ogen had. Te rommelig op de horizon met de palen en draden.

Dezelfde avond maakte ik ook nog meer ingezoomde opnames met mijn Sony FE 24-240mm lens op 240 mm. Het waren er 14 stuks die met het programma Sequator zijn gestapeld tot 1 afbeelding met minder ruis. Als laatste nog enkele kleine aanpassingen in Lightroom leverde onderstaande foto van Neowise. 

Na de tussenstop in Frankrijk komen we de volgende dag aan in het dorpje Gratallops, in de buurt van Tarragona. Hier blijven we 3 nachten.
De 2e dag verkennen we een oude brug bij een dorp verderop, Cabaces. Met de app Photopills bekijk ik enkele standpunten om de aankomende nacht foto’s te gaan maken. 
In de nacht maakte ik honderden foto’s, meest van de Melkweg maar er was ook nog een laatste blik naar die onwijs mooie komeet, die nu toch in helderheid aanzienlijk moet inleveren. Met de brug uit de 13e eeuw als voorgrond, nemen we afscheid van Neowise.